Je denkt er al een aantal maanden over na, je wil afvallen en fitter worden.
Je hebt nu eindelijk de stap gezet en je ingeschreven bij de sportschool.
Je gaat gelijk vijf keer per week trainen en gaat op dieet. Na drie weken ben je drie kilo afgevallen.
Je bent teleurgesteld, want je wil 30 kilo kwijt.
Je verliest je motivatie en gaat de week erop nog maar 1 keer naar de sportschool en stopt met je dieet.
Een week later zit er weer 1,5 kilo bij. Je denkt dat al het harde werken voor niks was en valt weer terug in je oude gewoontes.

Succes ervaar je wanneer een doel behaald wordt. Daarom is het van uiterst belang dat je begint met een realistische doelstelling!
Maar hoe stel je een realistische doelstelling?

Maak je doel SMART
Gebruik bij het formulieren van je doel de SMART methode. SMART staat voor; specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.
Om een SMART doelstelling te formuleren kun je jezelf de volgende vragen stellen:

Specifiek: Wat wil je precies. Bv: ik wil 15 kilo afvallen
Meetbaar: Kun je het doel meten? Hoe kun je controleren of je het doel hebt behaald? Bv: Door te wegen
Acceptabel: Is dit doel acceptabel voor jou? Wat moet je hiervoor doen? Wil jij dit echt zelf of moet dit voor of van iemand anders?
Welke hulpbronnen kun je inzetten? Wat is je kracht?
Realistisch: Is het doel haalbaar? Bekijk dit bv. met een trainer of lees je in op het internet.
Tijdsgebonden: Wanneer wil je je doel hebben behaald?

Voorbeeld: Kees is 130 kilo en wil binnen 8 maanden 30 kilo afvallen.
Specifiek: 30 kilo afvallen
Meetbaar: Kees kan dit controleren met de weegschaal
Acceptabel: Kees wil graag zelf afvallen, omdat hij snel moe is en last van zijn knieën heeft.
Kees heeft de hulp van een trainer ingeroepen voor voedingsadvies en trainingsschema’s
Realistisch: In het begin kan Kees iedere week 1 tot 1,5% van zijn huidige lichaamsgewicht afvallen. Dit is 1,3 tot 1,95 kilo per week.
Kees zijn doelstelling is dus haalbaar.
Tijdsgebonden: Kees wil zijn doel binnen 8 maanden hebben behaald.

Stel subdoelen
Het bovenstaande doel is een macro-doelstelling. Het is een doel die je op lange termijn wil bereiken.
Als je alleen maar die 30 kilo die je kwijt moet in gedachten houdt, lijkt die 1,5 kilo die je afgelopen week bent afgevallen niks.
Je raakt teleurgesteld en gedemotiveerd, terwijl je juist een hele mooie prestatie hebt neergezet.

Deel je doel daarom op in subdoelen.
BV: Ik wil binnen vier weken vier kilo afvallen. Op deze manier kun je je hele doelstelling opsplitsen in subdoelen.
Dit maakt dat je ziet welke successen je behaalt en gemotiveerd blijft.

Misschien ook interessant

  • Lees verder
  • Lees verder
  • Lees verder